mandag 19. mai 2008

Bibelsitat Kristenblogg må bortforklare

Det finnes mange slike bibelsitat og -avsnitt. Her er noen av de mest kjente. Kom gjerne med flere som kommentarer.

Matteus kap 5
Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn.

Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til.

Dere har hørt det er sagt: ' Du skal elske din neste og hate din fiende.' Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme?


Matteus kap 6

Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger og hvor tyver bryter inn og stjeler. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon.

Matteus kap 7

Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? …Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye!

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem.

Johannes kap 8

Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.



Når man hører på en del kristenkonservative så skulle man tro Bibelen var svært så ugudelig lesing. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg drister meg til å svare deg, for dette var interessant :)

Og siden du er kjent med Bibelen, så er det jo på sin plass å svare med nettopp den, uten at jeg vil kalle det for verken bortforklaringer eller argument.

Og vær gjerne uenig, men dette er min tro:

Jesus (som er Guds Sønn), kom for å sone vår synd.

".for alle har syndet og mangler Guds herlighet..." (Rom.3,23)

På grunn av vår syndige natur, klarer vi ikke leve etter Guds (Jesus') standard. Og versene du siterer til her, er faktisk Guds standard.

Så hva gjorde Gud? Det ser vi jo av blant annet Joh.3,16, som du sikkert kjenner, eller? "For så høyt har Gud elsket verden, at Han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv"

Dette var altså Guds plan. At Jesus skulle dø for vår synd, sone vår straff, så at vi (som bekjenner Jesus som Herre og frelser)skulle slippe å måtte leve opp til Guds standard.

Og hva betyr så dette? At kristne er perfekte? Bedre enn alle andre? Innlegget ditt her viser jo at det ikke er tilfellet.

Men for meg (for jeg er ikke i stand til å uttale meg på alle kristnes vegne) betyr dette at jeg har funnet "min plass". Jeg tror at alle mennesker, fra tidenes begynnelse, var ment til å ha samfunn med Gud. "...så er det likevel for oss bare èn Gud Faderen, og alle ting er av Ham, og vi er til for Ham. Og det er èn Jesus Kristus, og alle ting er ved Ham, og vi lever ved Ham." (1.kor.8,6)

Min tro er ikke en religion, eller et sett med "gode" leveregler. Min tro er at Jesus sonet min straff, og at jeg dermed kan ha en personlig og nær relasjon med Gud.

Og når det gjelder skriftstedene du siterer... Jeg vil sammenfatte alt det i et vers: "Vi elsker fordi Han elsket oss først."(1.joh.4,19)

Og hvis du er innom kristenblogg i blant...? Jeg fikk plutselig egen blogg der :)

Gud velsigne deg.