torsdag 10. juli 2008

Arv mot innvandring

Arven etter Clara Weltzin har som kjent blitt fordelt av en komite med krigshelten Erik Gjems-Onstad i spissen. Mottakerne er i samsvar med testamentet kjente motstandere mot innvandring. Jeg har ikke fått med meg alle detaljene før nå, men Dagsavisen kan opplyse om at arvelisten inneholder følgende motstandsfolk:
- Erik Gjems-Onstad 500.000,-
- Norvald Aasen 500.000,-
- Eirik R. Solheim (Viking, militant høyreekstrem) 250.000,-
- Ole N. Kvisler (drapsdømt) 250.000,-
- Norgespatriotene 250.000,-
- Øvind Heian (Norgespatriotene/Vigrid) 250.000,-
- Tore Tvedt (Vigrid) 50.000,-

Øyvind Heian er dømt for drapstrusler mot justisministeren, mens altså Kvisler sitter inne for drapet på Benjamin Hermansen. Vigrid er ellers kjent som en av de få åpenlyst nynazistiske organisasjonene i Norge. Folk som Norvald Aasen opplever ubehag ved å se mørkhudete på gaten. Foruten jødehatere er det også et bra innslag av islamhatere på listen Gjems-Onstad har satt opp. Noen ville kanskje kalle dem rasister, men jeg lar være.

La meg altså minne om at Gjems-Onstad er krigshelt (motstandsmann) og advokat, men deler nå rundhåndet ut penger til kriminelle og nazister. Mer absurd kan det vel ikke bli.

5 kommentarer:

Anonym sa...

For en flott samling mennesker jeg ikke vil ha noe med å gjøre...

Anonym sa...

Hva? Ingenting til målmannen? stakkars.

Anonym sa...

Målmannen jobbet hardt, men nådde ikke opp. På den annen side: Det er mange om beinet i den bransjen.

Gjervan sa...

Bare meg som reagerer på at Gjems Onstad gir penger til seg selv? Hva med Varg Vikernes? Han har jo gjeld å betale.

Og når det gjelder det absurde i en motstandsmann som deler ut penger til rasister, har jeg flere steder i min egen blogg spekulert i om enkelte motstandsmenn var så nasjonalistiske at det var selve okkupasjonen - ikke nazismen - de sloss mot, og de så på "JewK" og commiene på samme måte som nazistene så på "degosene" og "japsene".

Anonym sa...

Du stiller et ubehagelig og viktig spørsmål, Gjervan, med store fare for at du har rett i at mange motstandsfolk først og fremst sloss mot okkupasjonen, ikke mot nazistene eller nazismen som ide. Jeg vet i allefall om mange i dag som i fullt alvor sammenligner dagens muslimer i Norge med de tyske okkupantene, herunder flere som mener de da fører videre fedrenes og bestefedrenes kamp mot fremmed styre i Norge.

Uansett gir Gjems-Onstad nå altså penger til nynazisten Tore Tvedt og til seg selv (advokaten Gjems-Onstad burde kjenne begrep som habilitet). Begge deler like grotesk.

Varg Vikernes er jo bare en simpel morder, ikke en god motstandsnordmann.