fredag 22. august 2008

En katekisme for kristennasjonalistene

Kristennasjonalistiske aktivister og bloggere (som Målmannen og Kristenblogg) forsøker å overgå hverandre i muslimhat, homohat og intolerant selvtilfredshet i sin alminnelighet, resultatet ender oftest et sted mellom det frastøtende , det hjelpeløse og det komiske. Som jeg er skrevet utallige ganger før er det forbløffende hvor raskt de blåsvarte kristenkonservative har glemt sin barnelærdom. Målmannen er til og med frekk nok til å ta både Henrik Wergeland og Arnulf Øverland til inntekt for sin kristennasjonale agenda.

I sakens anledning sakser jeg derfor fra "Wergelands katekisme" (Morgenbladet 16.mai):

Hva tror du om katolikken?
Jeg tror, at katolikken står himlens dør så nær
som jeg og du og Jens og Hans og Mons og Peer.
Jeg tror, om noen år, skjønt lang nok blir den rekke,
blir Kirken samlet, som i sjøen alle bekke.

Hva tror du om jøden?
Av fødsel er han nok så god
som jeg, der er av gotisk blod.
Skjønt han har frelseren fornektet,
er jøden dog med ham beslektet.

Hva tror du om tyrken?
Jeg tror om ham, ja om sultanen,
at han ei svinetryne har,
men at han ofte bag kaftanen
et mildt og edelt hjerte bar.

Er der noe i veien for ekteskap mellom forskjellig troende?
Nei forsant! Hver menneskesjel
har i sitt indre sitt eget kapell.
Før finnes to gress uten minste forskjell
før mennesker to,
der ens tilber og tror.
Jeg kunne min lykke nok finne
hos moderøm blide tyrkinne …
¬Imellom to hjerter bør ikke
en stat sin stålnese stikke.

Hva tror du om negeren?
Jeg tror, at han, skjønt sort som Fanden,
min broder er som hver en anden.
Han er til samme ære skapt,
har ei sin rett til frihet tapt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lets face it: Luther var ikke Jesus han heller, selv om han gjorde mye bra.

Kristenblogg får holde på... http://tankekorset.wordpress.com/2008/04/13/min-reise-fra-kristenbloggno/

Anonym sa...

Luther var jo en utpreget antisemitt, i motsetning til Henrik Wergeland.