lørdag 25. juli 2009

Aftenposten koser med Aslak Nore

- Vi må tørre å si at innvandringen har skapt en latent samfunnsuro. Vi må våge å snakke om hva det bunner i. Først da tror jeg vi kommer videre, sier Nore til Aftenposten 24.juli.


Det har tydeligvis ikke forsvevet Nore at denne uroen langt på vei kan være skapt av partiet som profitterer politisk på den samme uroen. Nettopp det partiet folk som Nore er nyttige (mer eller mindre) idioter for.

Nore sier videre:
- I USA finnes det ingen motsetning mellom å dyrke forfedrenes røtter og samtidig være nasjonalpatriot.

Dette burde Frp og tilliggende herligheter ta på alvor: Kanske det går an å være både pakkis og nordmann.

Som Ben Rösler skriver: Dette er ellers et relativt verdiløst intervju. Denne "folkets røst" er en pen overklassegutt som øyensynelig gjør et lite opprør mot sin venstreradikale far, og lever det gode liv i New York.

Hans Rustads konklusjon står seg: skrive- og tenkeevnen er ikke på høyde med ambisjonene.

8 kommentarer:

Xebeche sa...

Jeg forstår virkelig ikke at du kan bruke et ord som "pakkis", og tro at du er i moralsk posisjon til å kritisere noe som helst. Det minner mest om Dostojevkskis forbryter som kjemper mot sin egen trang til å tilstå. Det samme fenomenet ser man i Dagsavisen. De skriver notorisk "innvandrerungdom" så snart unge mennesker har en annen hudfarge enn hvit. Selv om de er tredje generasjon født i landet er de likevel "innvandret" - ifølge de som kaller seg "antirasister". Det er en veldig tynn sminke som fort renner av.

Konrad sa...

Det er en spissformulering, og dessuten vil jeg helst bruke si "pakkis" i stedet for "muslim" når det er pakkiser jeg sikter til, rett og slett fordi jeg er lei gnålet om muslimer og islam.

Anonym sa...

Unnskyld, men er du dum i hodet! Tror du at jeg er blitt redd innvandring fordi FrP snakker om det? HALLO! Jeg har blitt truet med våpen mann og jeg har sett miljøene fra innsiden. Så er det alle nyhetene fra inn- og utland.

Men du skylder på FRP!

IDIOT!

Konrad sa...

Innlegg med et slikt saklighetsnivå har minimal troverdighet.

Jeg vet ikke hvilket "miljø" du sikter til. Dersom du sikter til Nore, Hustad, Rustad og Toje så er jeg oppriktig overrasket, de er jo ordentlig karer.

Sett fra Norge er Nore utvandrer, men sett fra USA er han innvandrer. Er ikke det rart? Være to ting på en gang?

Anonym sa...

Hehe...artig å se hvordan enkelte tviholder på vedtatte sannheter og går i strupen på alle som måtte utfordre det rådende paradigmet. Jeg regner med at Korads tankesmie (forøvrig et ironisk navn på en blogg som handler om alt annet enn å smi nye tanker, men heller angriper dem som våger å tenke nye tanker) vil få kjørt seg i årene framover...

Konrad sa...

Her var det lite konkret.

Dersom du leser det jeg skriver, vil du kanskje legge merke til at jeg bifaller noen av Nores poeng.

Forøvrig var det mest en kommentar til Aftenpostens temmelig intetsigende artikkel som først og fremst degger med Nore. Unge Nore bor altså i NY, et sted som er anderledes enn Oslo. So what? Og hva er så forbaska interessant med Nores ferie i USA? Som analytiker er han notorisk uklar. Joda han er sønn av sin far, det er da noe.

Xebeche sa...

Det er komisk at en som bruker ordet "pakkis" hevder at Frp "skaper" fremmedfrykt eller rasisme. Det er litt som å høre Vigrid kritisere noen for antisemittisme. Eller en alkoholiker som skjeller ut folk fordi de drikker.

Uansett, påstanden om at Frp "skaper" konflikter som ikke egentlig er der må kunne begrunnes og eksemplifiseres.

En av de mest omtalte sakene jeg har fått med meg, har vært den med "snikislamisering". I den forbindelse sa Frp at regjeringen forsøkte å innføre islamistisk lovgivning utenom normal politisk prosedyre. Spoler man litt tilbake i tid, ser man at den anklagen faktisk var fundert i to konkrete saker.

1. Blasfemiparagrafen. Regjeringen forsøkte å importere lovgivning fra islamistiske diktaturer (OIC-forslag, FN) utenom normal lovbehandling. Konfrontert med dette forsøkte regjeringen å legge skylden på alt fra kristen-Norge (via Senterpartiet!) til noen partisekretærer som nærmest hadde gjort det "på fritiden", og helt uten regjeringens viten. Noe som var blank løgn fra ende til annen, viste det seg senere.

2. Politiuniformen. Regjeringen forsøkte nok en gang å innføre islamistisk lovgivning utenom Stortinget av hensyn til OIC. OIC anerkjenner ikke Menneskerettighetene. Iran anerkjenner ikke engang staten Israel, og driver stort i Holocaustbenekterbransjen. Det er legitimt å si at OIC representerer en fortsettelse av nazistenes agenda. Medlemslandene representerer autoritær høyreside.

I begge disse tilfellene var det altså regjeringen som var årsaken til problemet. Frp adresserte det og kritiserte regjeringen. Det vil si at Frp i de to tilfellene ikke var årsaken. Likevel gir Konrad partiet den rollen. Det er å gå de autoritæres ærend.

Desto mer passende blir det da å se at en som er trøtt av ordet "muslim" foretrekker "pakkis" som erstatning. Man kan ikke skjule at man er autoritær. Det pipler frem fra lle kanter.

Konrad sa...

Interessant innspill.

Ellers tror jeg du har misforstått bruken av ordet "pakkis" i dette innlegget.