lørdag 6. februar 2010

Train in Spain goes mainly on the plain?

Mens norsk jernbane sliter med akutt vedlikeholdsetterslep, sprengt kapasitet inne i Oslo og en i det hele tatt tafatt politikk, bygger Spania ut et moderne jernbanenett i et rasende tempo.

Nå kan man reise Madrid-Sevilla eller Madrid-Malaga på 2,5 time, ikke stort mer tid enn det tar å komme seg ut til flyplassen og sjekke inn. Fra Solkystens hovedstad kan norske turister altså nå Madrid inne på høysletten på under 3 timer, en avstand tilsvarende Oslo-Trondheim eller Oslo-Bergen. Når de spanske lyntogene etterhvert forbindes med de franske TGV i Perpignan, er det et sammenhengende høyhastighetsnett fra Hamburg og Amsterdam til den spanske solkysten.

Denne utviklingen har Norge i praksis meldt seg ut av: Norge er nær europeisk jumboplass i jernbaneinvesteringer meldte DN 26.jan. Danmark, med sine korte og flate avstander, bruker dobbelt så mye. Sveits investerte i perioden 1992-2007 over 210 mrd norsk kroner i jernbane, mot Norges 30 mrd kr. Bortsett fra Gardermobanen er det ikke gjort investeringer av betydning i norsk jernbanenett de siste 45 årene. Fra Göteborg til Stockholm (nesten 50 mil) tar det nå bare 3 timer med tog, mens Göteborg-Oslo (ca 30 mil) tar 4 timer langs en 130 år gammel trase.

Nå utbedres også Andalucias tverrforbindelse fra Huelva via Granada til Almeria. Dermed vil de andalusiske hovedbyene samt utposten Almeria være forbundet, bil vil være overflødig på disse strekkene.



Ja, Spania er tettere befolket enn Norge, men er som Norge et vidstrakt land med brutale landskap, slik som den berømte ørkenen innenfor Almeria:





Blogglisten

Ingen kommentarer: