tirsdag 6. juli 2010

Sjefslønn perverterer

Høy inntektsforskjell mellom sjefer og ansatte får lederne til å føle seg allmektige, noe som får dem til å behandle sine ansatte dårligere, viser en studie* referert i Aftenposten.


Tenkte jeg det ikke (og det uten å nevne Enron eller Lehman Brothers), sammenhengen er altså nesten motsatt av det man helst skulle tro. Det er altså ikke prestasjonen som gjør at lederne får lønn som fortjent, det er lønnen som gjør at de tror de gjør en bra og viktig jobb (som ergo fortjener en god lønn - voila! sirkelen er sluttet).

*Desai, Brief og George: "When Executives Rake in Millions: Meanness in Organizations", paper presented at the 23rd Annual International Association of Conflict Management Conference
Boston, Massachusetts, June 24 – 27, 2010.
Sammendrag: Specifically, we claim that higher income inequality between executives and ordinary workers results in executives perceiving themselves as being all-powerful and this perception of power leads them to maltreat rank and file workers. We present findings from two studies—an archival study and a laboratory experiment—that show that increasing executive compensation results in executives behaving meanly toward those lower down the hierarchy.

- Jeg er sjef og har veldig høy lønn, det viser jo at jeg er mye dyktigere og viktigere enn de allminnelige slaskene i bedriftene, derfor er det riktig at jeg er sjef og har høy lønn, sier Helge Lund i en åpenhjertig samtale. Dessuten er jeg penere på håret og mer velkledd enn de fleste av mine medarbeidere, avslutter han beskjedent.

3 kommentarer:

KEE sa...

Ikke bare blir man slem mot de som man er sjef for. Her i Norge blir man jaggu slem mot kundene sine også, bare de sånn i det store og hele kan ta seg lav timelønn...
Det hele har garantert med fremmedgjøringsprosesser å gjøre.

Konrad sa...

Tenker på du et konkret eksempel? SAS?

Kee sa...

Akkurat nå tenkte jeg på dnbnor.