lørdag 31. juli 2010

Syed Mohammed (25) lærte norsk av venner

Syed Mohammed (25) er fornøyd med å ha vokst opp og bo på multikulturelle Furuset i Oslo. Det er VG som kommer med denne oppsiktsvekkende nyheten.

- Blant fordelene er kjennskap til andre kulturer og ikke minst språk. Selv har jeg lært meg norsk av mine venner som har norsk morsmål, sier Syed Mohammed, som snart er ferdigutdannet fysioterapeut.

Han viser VG stolt rundt i bydelen sin hvor innvandrerbefolkningen utgjør 55 prosent sammen med kameraten Cristian Riveros (25). Han kan også mange ord norsk.

Språk er nyttig

De unge guttene snakker utelukkende om hvor positivt det er å vokse opp i et flerkulturelt miljø og hvor nyttig det å kan være i mange sammenhenger å snakke andre språk.

- En norsk dame kom til meg på jobben med en vond skulder. Da jeg snakket til henne på norsk uteble ikke den positive responsen, sier Syed.

Senere kom kvinnen med pakistansk mat som fårikål og raspeball til ham.

- Jeg er glad i norsk mat, særlig hvis det er skikkelig «homemade», forteller Furuset-gutten.

Kameraten Cristian har også internasjonale matvaner, men han har ingenting imot norsk mat.

- Mamma lager gode kjøttkaker. Jeg har smakt mat fra hele verden her. Pakistansk, somalisk, tyrkisk, vietnamesisk.

Nyttig med andre språk

- Språkkunnskaper er viktig i jobbsammenheng.

Det forteller leder ved karrieresenteret på Blindern, Gisle Hellsten, sier til VG.

- Språk blir viktigere og viktigere siden vi har blitt mer globale. I for eksempel servicenæringen og banknæringen har mange kunder norsk bakgrunn, og man trenger ansatte som kan samme språk som dem, sier Hellsten.

Språk som kinesisk og arabisk er i vinden for tiden. Men også med norsk kan man komme langt i arbeidslivet.

- Det er bare fantasien som kan sette begrensninger.

- UDI har jo behov for folk som er språkkyndige. Det samme gjelder økonomisektoren. Spisskompetanse kombinert med språk er perfekt, sier Hellsten.



Syed er stolt over bydelen sin, multikulturelle Furuset.

Ingen kommentarer: